In Mechelen zijn de werken gestart voor de bouw van ons nieuw huisje met daaraan ook mijn praktijkruimte. We hebben toch wel wat getwijfeld over de keuze om zelf te bouwen of om een bestaand huis te renoveren. Uiteindelijk hebben we gekozen om zelf een huis te bouwen omdat we zo ecologisch mogelijk wilden bouwen.

Zowel mijn vrouw als ik hebben beide een vrij drukke job. Daarbij komt dat we de opvoeding van onze kleine Marie erg belangrijk vinden en hiervoor ook de nodige tijd willen vrijmaken . Daarnaast vinden we het ook onnodig om “de  zogenaamde huwelijkstest” te doorstaan omdat we wel weten dat we gelukkig getrouwd zijn. Al deze redenen op een rij zorgden ervoor dat we kozen om ons huis te laten bouwen en het niet zelf te willen doen.

We kozen voor Durabrik uit Drongen. Familie had er al mee samengewerkt en waren er vrij tevreden over.

Wat is klantentevredenheid?

In het boek “waardering door klanten” van Drs. J-P-R. Thomassen, lees ik als definitie voor Klantentevredenheid:

  1. De tevredenheid van de klant. Dit is de beleving ten aanzien van bepaalde situaties, klantencontacten en de onderneming in haar totaliteit.
  2. Klanttevredenheid is de beleving van klanten die ontstaat door het vergelijken van de ervaringen met de onderneming met de wensen die men heeft.

1. Mijn beleving tav Durabrik in z’n totaliteit

Ik moet eerlijk toegeven dat Durabrik erg zijn best doet. Ze maken afspraken en komen die zonder fout na. Meer nog, ze doen hun uiterste best om beloftes te overtreffen. Zo is Durabrik bv twee maand vroeger begonnen met de werken als afgesproken.

Ook naar communicatie toe merk ik heel veel inzet: hoe?

  • verschillende momenten waarop we uitgenodigd worden om onze materialen te kiezen
  • enkele gesprekken met de (zeer professionele) architect Wim van Eeckhout. Hierbij moet ik vertellen dat Wim zelf met zeer goede ideeën afkwam naar ecologisch en aanpasbaar bouwen
  • verschillende keren kunnen wij onze mening uiten tijdens een tevredenheidsonderzoek
  • via email krijgen we van zowel de architect als de projectleider regelmatig een stand van zaken en foto’s toegestuurd van de werken
  • regelmatig zal er een werfvergadering plaatsvinden

2. Ervaringen vs wensen

Op dit moment is er nog geen afgewerkt product, maar alle ervaringen die we nu hebben voldoen aan onze verwachtingen. We verwachten in de eerste plaats dat ons huisje tegen de vooropgestelde datum bewoonbaar zal zijn. Op dit moment lijkt dat te lukken, aangezien ze 2 maanden voorop liggen.

Daarnaast vinden we eerlijke communicatie erg belangrijk. We houden niet van “verkoopspraatjes”. Ook hierover hebben we een erg goed gevoel. David Mertens, onze projectleider, zei ons bij de start van de werken: “er zal vast en zeker het een en ander fout lopen, dat is onvermijdelijk bij het bouwen van een huis, laat ons regelmatig samenkomen en de werf checken en laat ons kijken welke oplossingen we kunnen bedenken”.
Dit stelde ons erg gerust. Uiteraard zullen er fouten gebeuren, maar… belangrijker is hoe met deze fouten om te gaan. Dit is eerlijke communicatie.

Al van in het begin zijn we erg enthousiast over de samenwerking, en waarom? Omdat de communicatie tussen de verschillende partners (architect, projectleider en ons als klant) erg goed loopt door de proactieve ingesteldheid van Durabrik en zijn partners.

Klantentevredenheid: het ultieme doel

Naast voldoening van je werk, is werken aan klantentevredenheid erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat mensen vertrouwen krijgen in jouw organisatie of bedrijf. Als je er ook in slaagt om de klantentevredenheid naar het hoogste level te brengen, dan spreken mensen ook andere mensen aan en maken ze reclame voor je... zoals ik nu.

Wil je de werken mee opvolgen? Op facebook publiceer ik elke week nieuwe foto’s van de werken.

Werk jij met klanten? Hoe zorg jij voor klantvriendelijkheid? Of wat zijn jouw verwachtingen als klant?