Coach Jan Coach Jan
  • Start Hier
  • Over mij
  • Blog & Podcast
  • Contact
  • Start Hier
  • Over mij
  • Blog & Podcast
  • Contact
  • Home
  • Productiviteit
  • Het hoe en waarom van goede feedback

Productiviteit

16 jun

Het hoe en waarom van goede feedback

  • By Jan Jacobs
  • In Productiviteit
  • 3 comments

Het geven en vragen van een goede feedback is volgens mij zeer dankbaar instrument in het werken met mensen.

Je kunt er de blinde vlekken van anderen en jezelf mee verkleinen.

Zelf pas ik dit toe door zoveel mogelijk positieve feedback te geven aan collega’s, maar toegegeven… het kan altijd beter! Iedereen hoort wel eens graag hoe goed hij iets gedaan heeft of hoe duidelijk een presentatie was.

Eenvoudige formule voor een goede feedback:

Dit kun je toepassen voor het geven van zowel positieve als negatieve feedback:

  1. beschrijf
    1. objectief de situatie (objectief om discussie te vermijden)
    2. beschrijf je gevoel adhv een ik-boodschap
    3. beschrijf het effect
  2. geef de luisteraar de kans om te reageren
  3. geef aan wat je graag wil in de toekomst
  4. (bij negatieve feedback) verken eventueel mogelijke oplossingen

Een voorbeeld van negatieve feedback:

Tijdens een teamvergadering ontvangt Tom 2 telefoongesprekken via gsm. Na de vergadering neem je Tom even apart.

  • Tom, tijdens de teamvergadering stelde ik vast dat je 2 telefoongesprekken hebt ontvangen. Ik voel mij daar niet goed bij. Op die manier kan ik mij niet goed concentreren.
  • Oei, ik wist niet dat dat storend was
  • Ja, toch wel. Misschien kun je in de toekomst die telefoontjes na de vergadering doen? Op die manier kunnen we veel efficiënter vergaderen.
  • Ok

Een voorbeeld van positieve feedback:

Het team heeft net en opdracht afgewerkt een week voor de deadline.

  • Beste mensen, een aantal dagen geleden kregen wij deze opdracht. We hadden als doel afgesproken om dit tegen volgende week af te werken.
  • Ik stel vast dat we dit een week vroeger hebben afgewerkt.
  • Ik voel mij daar echt goed bij! De klant zal zeer tevreden zijn: proficiat!
  • Hoe hebben jullie deze opdracht ervaren?

Het team kan dan reageren en je kan eventueel afspraken maken naar de toekomst toe.

Geef jij vaak positieve feedback?

close

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

Ontvang de Coach Jan Magazine en ontvang nieuwe artikels en updates in je mailbox 😎

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Jan Jacobs
Coach Jan is dé coach voor wie even de weg is of het gevoel heeft ter plaatse te blijven trappelen én die een grote stap vooruit wil zetten richting een sprankelend en betekenisvol leven.

You may also like

Welk chronotype ben jij?

  • 3 mei 2020
  • by Jan Jacobs
  • in Productiviteit
Ieder mens heeft een eigen bioritme afhankelijk van welk chronotype je bent. De ene persoon springt ’s morgens...
#26: Johan DHaeseleer – Stoïcisme als levensfilosofie en over de dood
24 april 2020
Snel afgeleid? 4 tips om je beter te focussen
15 oktober 2017
Terugval in oude gewoontes? 7 tips om te herstarten
3 september 2017

    Comments

  1. Anonymous
    22 september 2007

    Het geven van positieve of negatieve feedback maakt een wereld van verschil…inderdaad.

    Een voorbeeld uit de “kinderwereld”. Gisteren op een receptie werd een peuter na verloop van tijd wat onhandelbaar (wat wil je, in een torenhoge mensenzee van roezemoezende volwassenen)..en de vader reageerde steeds korzeliger: “altijd weer moet jij storen”..in alle mogelijke varianten deed hij die uitspraak. Negatieve feedback. Gevolg ? Onze peuter zette zijn keel open. Mama helemaal ontdaan. Hop, mama en papa op slag aan het kibbelen, op een nogal bitsige manier. Peuter helemaal ontdaan. Ondertussen had ik al een blik van verstandhouding gewisseld met de tante van onze kleine peuter. We besloten hem even apart te nemen en uit te leggen waarom papa een beetje boos werd…we toverden papier en potlood te voorschijn en vroegen hem een tekening te maken van de mensen…

    Waar ik naartoe wil..het gaat om “werkelijke aandacht” geven…dat is moeilijk, als men zelf moe, bezig, in gesprek is…niettemin, even blijven stilstaan bij de gevoelens en behoeften van een ander en niet enkel vanuit het eigen “belemmerde-ik” reageren kan negatieve reacties reduceren. Een kwestie van respect.

    Daar probeer ik voortdurend op te letten: besteed ik voldoende en werkelijke aandacht aan mensen ? bejegen ik hen met het nodige respect ? Zeker belangrijk in een coachinggesprek.

    groetjes van je studievriendin,
    Ingrid L

    Beantwoorden
  2. Jan
    23 september 2007

    @ Ingrid: Inderdaad, mensen voelen zeer goed aan of aandacht oprecht is of niet. Bedankt voor de tip en jouw bijdrage!

    Beantwoorden
  3. Jan
    23 september 2007

    @ Ingrid: Inderdaad, mensen voelen zeer goed aan of aandacht oprecht is of niet. Bedankt voor de tip en jouw bijdrage!

    Beantwoorden

Leave A Reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste artikels

Wat als “dit” het is?
12nov,2020
#41: Vicky Vermeiren – Durf springen, ook al ben je er niet klaar voor!
03sep,2020
#40: Danielle Sax – True Success is an inside job
27aug,2020
Blijf op de hoogte

Schrijf je in en ontvang de Coach Jan Magazine met updates over events én artikels die jou doen groeien!

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Snel naar
  • Start Hier
  • Over mij
  • Blog & Podcast
  • Contact
Neem contact

+32 477 98 37 37

info@coachjan.be

Elisabeth Desoleilstr. 12 in Mechelen (België)