Coach Jan Coach Jan
  • Start Hier
  • Over mij
  • Blog & Podcast
  • Contact
  • Start Hier
  • Over mij
  • Blog & Podcast
  • Contact
  • Home
  • Gedragsverandering
  • People-pleaser? Dit zijn jouw 5 grootste problemen

Gedragsverandering

11 aug

People-pleaser? Dit zijn jouw 5 grootste problemen

  • By Jan Jacobs
  • In Gedragsverandering, Leiderschap
  • 0 comment

Als ik terugkijk op het grootste deel van mijn leven, dan stel ik vast dat ik heel veel jaren heb geleefd en keuzes heb gemaakt in dienst van anderen. Ik heb er zelfs mijn werk van gemaakt om ten dienste van anderen te staan. Dienstbaarheid is een van mijn belangrijkste waarde en eigenschap.

Je zou me een people-pleaser kunnen noemen en ik ben er best ook wel trots op, want die people-pleaser in mij, die heeft mooie kwaliteiten. Dankzij deze eigenschap kan ik zeer goed luisteren naar anderen, conflicten oplossen en vinden mensen mij over het algemeen aardig :-).

Ik vind het dus fijn om anderen te behagen, om tegemoet te komen aan de verwachtingen van anderen. Om met andere woorden dienstbaar te zijn en iets te betekenen voor anderen.

Maar wat als je de wensen en behoeftes van anderen belangrijker acht dan jouw eigen behoeftens en verlangens?

Ja, het is me vroeger overkomen dat ik op een punt kwam waarbij ik me helemaal leeggegeven had. Dat ik mezelf helemaal verloren was en niet meer wist wie ik was en wat ik wou.

De eigenschap “people-pleasen” heeft dus wel wat voor- en nadelen.

Misschien herken jij je wel als people-pleaser? Wel dan is dit artikel voor jou.
Want zelfzorg is bijzonder belangrijk om een goed leven te leven.


Wanneer ben je een “people-pleaser”?

Twijfel je nog of jij een “mensenbehager”, een echte people-pleaser bent?

  • Je vindt het moeilijk om nee te zeggen
  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Je hecht veel belang aan wat andere mensen denken en voelen
  • Je hebt begrip voor iedereens mening
  • Je ben vaak druk in de weer voor anderen
  • Je plaatst jezelf dikwijls op de laatste plaats
  • Je hebt nood aan complimenten om je goed te voelen
  • Je voelt conflicten aankomen en je doet er alles aan om ze te voorkomen
  • Je wereld stort in als iemand boos op je is
  • Je zegt vaak sorry …. ook al is het niet jouw fout

Herken jij je hierin?

5 grote problemen die je als people-pleaser tegenkomt

“If you spend your life pleasing others, you spend your life.” ~Cheryl Richardson

Probleem 1: je kunt niet goed doen voor iedereen

Misschien is dit wel een open deur intrappen. Maar toch, people-pleasers denken dat ze toch in staat zijn om iedereen tevreden te houden. Dat is een illusie, want wat goed is voor de een is daarom niet goed voor de ander. Bovendien zijn er ook gewoon mensen die nooit tevreden zijn. Dus de situatie die je creëert als people-pleaser is gewoonweg onmogelijk.

Probleem 2: je zet jouw noden en behoeftes op de laatste plaats

Als je zoveel tijd en energie steekt in de verwachtingen van anderen, dan zet je jezelf automatisch op de laatste plaats. Maar ook jij hebt verlangen en behoeftes. Je kan ze misschien wel verdoven en niet opmerken, maar uiteindelijk zul je hiervan spijt krijgen. Dus hoe vroeger je het opmerkt en start met rekening te houden met jouw noden, hoe beter.

Probleem 3: jouw ja is zelden een échte ja

Als je altijd “ja” zegt, hoeveel is die “ja” dan eigenlijk waard? Je doet dingen voor anderen uit verplichting, niet omdat jij het echt wil.
Dus, waartegen wil jij écht JA zeggen? 

Probleem 4: je verliest jezelf

Wie ben jij? Waar geloof jij in? Wat is jouw strijd en waar wil jij voor gaan?
Als je je leven teveel in het teken van anderen leeft, dan kom je onvermijdelijk op een punt dat je jezelf verloren bent. Je weet niet meer wat je wil en dat kan zeer beangstigend overkomen.

Probleem 5: Je verliest niet enkel jezelf, maar ook je geduld en zelfbeheersing

Doordat je jouw eigen verlangens en behoeftes genegeerd of verdoofd hebt, kan het je wel eens overkomen dat je plotseling “verhit” of “ontploft”. Je verliest je zelfbeheersing en plotseling ben je super boos. Het lijkt wel uit het niets te komen. Daarna schaam je jezelf voor wat er is gebeurd en doe je er alles aan om het terug goed te maken.

Als je altijd JA zegt tegen een ander, zorg dan dat je niet altijd NEE zegt tegen jezelf.

De grooste uitdaging voor een people-pleaser is om “nee” te leren zeggen tegen een ander en “ja” te zeggen tegen jezelf.
Ik maakte voor jou een spiekblaadje hoe je op een goede manier “nee” kan zeggen.

Herken jij jezelf in dit artikel? Dan hoor ik graag hoe jij ermee omgaat!

close

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

Ontvang de Coach Jan Magazine en ontvang nieuwe artikels en updates in je mailbox 😎

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Jan Jacobs
Coach Jan is dé coach voor wie even de weg is of het gevoel heeft ter plaatse te blijven trappelen én die een grote stap vooruit wil zetten richting een sprankelend en betekenisvol leven.

You may also like

Is het van moeten, willen of mogen?

  • 11 juli 2020
  • by Jan Jacobs
  • in Burn-out
Mensen vragen om coaching op het moment dat ze “op” zijn. Ze zijn de drive verloren en begrijpen...
Door corona is er ook tijd voor zelfreflectie én verandering
25 april 2020
De sleutel tot echte vrijheid
10 februari 2019
10 tips om vertrouwen op te bouwen
11 augustus 2018

Leave A Reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste artikels

Het leven is aan de durvers
06feb,2021
Wat als “dit” het is?
12nov,2020
#41: Vicky Vermeiren – Durf springen, ook al ben je er niet klaar voor!
03sep,2020
Blijf op de hoogte

Schrijf je in en ontvang de Coach Jan Magazine met updates over events én artikels die jou doen groeien!

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Snel naar
  • Start Hier
  • Over mij
  • Blog & Podcast
  • Contact
Neem contact

+32 477 98 37 37

info@coachjan.be

Elisabeth Desoleilstr. 12 in Mechelen (België)