Ondernemers: hoe geraak je van je twijfel af? (ook voor niet-ondernemers)
Als je onderneemt, moet je zelf keuzes maken. Dat kan erg lastig zijn. Er is niemand die voor jou beslist, niemand die de verantwoordelijkheid van jou over neemt. Ook jouw prioriteiten bepaal je helemaal zelf. Jij kiest waar je tijd naartoe gaat, en tegen welke projecten je nee zegt.
Veel ondernemers vinden het lastig om keuzes te maken. Ze twijfelen of het wel goed is wat ze doen, of er geen betere oplossing is, of ze achteraf geen spijt gaan hebben. Dat kan gaan over heel kleine beslissinkjes, maar zeker ook over hele grote.
Twijfel is soms goed: je onderzoekt dan alle kanten van een kwestie. Maar als het te lang duurt, verspeel je kostbare tijd en energie. Hoe geraak je als ondernemer van je twijfels af?
In dit artikel zeven handvaten om van jouw twijfels af te geraken.
Hoe langer je onderneemt en daar succesvol in bent, hoe meer je kan terugvallen op ervaring om in te schatten welke keuze de beste is.
Als je nog niet zo lang zelfstandig bent, of nog volop in de opstartfase bent, twijfel je meestal aan alles.
“Richt ik me nu op vrouwen of meteen op hele gezinnen?”
“Kies ik kleur X of kleur Y voor mijn website?”
“Zou ik nu wel of niet een blog beginnen?”
“Zou ik die investering nu wel of niet maken?”
Als je al een tijd onderneemt maar aan een nieuwe richting toe bent, kom je weer op nieuw terrein terecht. Ook dan slaat twijfel toe. Je hebt immers het gevoel dat je het in het verleden niet goed deed, en begint ook aan jezelf als ondernemer te twijfelen.
Het is goed om jezelf in vraag te stellen.
Dat betekent meteen dat je open staat voor verandering en vernieuwing. Je bent bereid om jezelf te verbeteren. Dat is de eerste stap om ook je onderneming die nieuwe koers succesvol te laten varen.
Wat zorgt bij jou voor de ‘trigger’ waardoor je aan jezelf gaat twijfelen? Als die trigger van één persoon komt, ga dan na of het wel over jou gaat. Het kan immers ook een reactie zijn vanuit de beleving van die ander, vanuit zijn of haar eigen frustratie, angsten en twijfels.
Komt de trigger uit een reactie die verschillende mensen geven, dan kan je dit als een signaal beschouwen. Je krijgt dan in korte tijd een aantal vervelende mails, een product of dienst geraakt niet verkocht, of je ervaart veel problemen met bepaalde klanten.
In dit geval is het goed om dit signaal minstens au sérieux te nemen. Misschien hoef je niet je hele bedrijf, product of dienst om te gooien: het kan volstaan om een paar kleine veranderingen aan te brengen.
De aanleiding is een gebeurtenis die je twijfel naar boven brengt, die ‘het deurtje opent’ als het ware.
De oorzaak ligt op een dieper niveau, daarvoor moet je die deur binnengaan en ontdekken wat daar achter zit.
Sommigen slagen er in om dat op eigen kracht te doen. Het vraagt dat je erg kritisch en eerlijk naar jezelf durft kijken. Vaak heb je hiervoor ook tijd nodig.
Veel ondernemers hebben hier hulp bij nodig. Niet omdat ze niet slim genoeg zijn om het te ontdekken, wel omdat we allemaal onze eigen blinde vlek hebben.
Een goede coach kan je helpen om je eigen blinde vlek te ontdekken.
Nochtans is praten cruciaal om uit die eenzaamheid te komen en het plezier in het ondernemen te blijven houden.
Overweeg of één van de manieren om met anderen te praten, jou kan helpen:
Als je het moeilijk vindt om met je hoofd een keuze te maken, doe het dan met je hart.
Waar voel jij je het meest toe aangetrokken? Waar word je het meest blij van? Kies dat.
Vertelt ook je hart je niet wat je moet doen? Laat dan ienemienemutte zijn werk doen. Kiezen is altijd beter dan niet kiezen.
Ga daarna met volle energie verder op deze ingeslagen weg, en vergeet 6 en 7 niet.
Je bekijkt wat je er in gestopt hebt, wat het jou heeft opgeleverd en hoe de toekomst er uit ziet.
Zijn er kleine dingen die niet lopen zoals je wil? Stuur ze bij.
Loopt het geheel niet naar wens? Als je al een tijd volgehouden hebt, is het misschien tijd voor een grondige evaluatie en zelfs radicale nieuwe keuze.
Daarom ben je ook ondernemer geworden: om zelf je koers te bepalen.
Uit elk project dat fout loopt, kan je leren voor een volgende keer.
De meest succesvolle ondernemers slagen niet van de eerste keer, maar leren uit hun fouten en passen die kennis toe in hun volgend project.
Wees er zeker van dat je op om het even welk moment, de juiste keuze gemaakt hebt. Het is atijd een keuze waar je uit leert, of ze nu wel of niet succes oplevert.
Tot slot
Twijfel hoort bij ondernemen. Geef het de plaats die het verdient, leer er uit en kies zonder spijt. Op die manier maak je van twijfels scharniermomenten waar jij en je bedrijf door groeien.
Warme groet, Ilse Van Eetvelde
Veel ondernemers vinden het lastig om keuzes te maken. Ze twijfelen of het wel goed is wat ze doen, of er geen betere oplossing is, of ze achteraf geen spijt gaan hebben. Dat kan gaan over heel kleine beslissinkjes, maar zeker ook over hele grote.
Twijfel is soms goed: je onderzoekt dan alle kanten van een kwestie. Maar als het te lang duurt, verspeel je kostbare tijd en energie. Hoe geraak je als ondernemer van je twijfels af?
In dit artikel zeven handvaten om van jouw twijfels af te geraken.
- Aanvaard twijfel als normaal onderdeel van ondernemen.
Hoe langer je onderneemt en daar succesvol in bent, hoe meer je kan terugvallen op ervaring om in te schatten welke keuze de beste is.
Als je nog niet zo lang zelfstandig bent, of nog volop in de opstartfase bent, twijfel je meestal aan alles.
“Richt ik me nu op vrouwen of meteen op hele gezinnen?”
“Kies ik kleur X of kleur Y voor mijn website?”
“Zou ik nu wel of niet een blog beginnen?”
“Zou ik die investering nu wel of niet maken?”
Als je al een tijd onderneemt maar aan een nieuwe richting toe bent, kom je weer op nieuw terrein terecht. Ook dan slaat twijfel toe. Je hebt immers het gevoel dat je het in het verleden niet goed deed, en begint ook aan jezelf als ondernemer te twijfelen.
Het is goed om jezelf in vraag te stellen.
Dat betekent meteen dat je open staat voor verandering en vernieuwing. Je bent bereid om jezelf te verbeteren. Dat is de eerste stap om ook je onderneming die nieuwe koers succesvol te laten varen.
- Onderzoek de aanleiding van je twijfel
Wat zorgt bij jou voor de ‘trigger’ waardoor je aan jezelf gaat twijfelen? Als die trigger van één persoon komt, ga dan na of het wel over jou gaat. Het kan immers ook een reactie zijn vanuit de beleving van die ander, vanuit zijn of haar eigen frustratie, angsten en twijfels.
Komt de trigger uit een reactie die verschillende mensen geven, dan kan je dit als een signaal beschouwen. Je krijgt dan in korte tijd een aantal vervelende mails, een product of dienst geraakt niet verkocht, of je ervaart veel problemen met bepaalde klanten.
In dit geval is het goed om dit signaal minstens au sérieux te nemen. Misschien hoef je niet je hele bedrijf, product of dienst om te gooien: het kan volstaan om een paar kleine veranderingen aan te brengen.
- Onderzoek de oorzaak van je twijfel
De aanleiding is een gebeurtenis die je twijfel naar boven brengt, die ‘het deurtje opent’ als het ware.
De oorzaak ligt op een dieper niveau, daarvoor moet je die deur binnengaan en ontdekken wat daar achter zit.
Sommigen slagen er in om dat op eigen kracht te doen. Het vraagt dat je erg kritisch en eerlijk naar jezelf durft kijken. Vaak heb je hiervoor ook tijd nodig.
Veel ondernemers hebben hier hulp bij nodig. Niet omdat ze niet slim genoeg zijn om het te ontdekken, wel omdat we allemaal onze eigen blinde vlek hebben.
Een goede coach kan je helpen om je eigen blinde vlek te ontdekken.
- Praat met anderen over je twijfel
Nochtans is praten cruciaal om uit die eenzaamheid te komen en het plezier in het ondernemen te blijven houden.
Overweeg of één van de manieren om met anderen te praten, jou kan helpen:
- Met je partner: veel ondernemers vinden dit moeilijk als hun partner zelf geen ondernemer is. Twijfels die jij binnen jouw bedrijf hebt, kunnen voor je partner als beangstigend overkomen. In een relatie kunnen ook (oude) frustraties de kop op steken, zoals onvrede over de verdeling tussen werk en privé-tijd, het beschikbaar willen zijn voor klanten, financiële keuzes, …
- Met een andere ondernemer: dit kan occasioneel, maar je kan ook een echte ‘buddy’ zoeken. Dit is een afspraak tussen twee ondernemers waarbij je regelmatig contact hebt, en je twijfels, ervaringen, plannen, … samen bespreekt. Het is het fijnst als jullie geen rechtstreekse concurrentie van elkaar zijn.
- Met een groep ondernemers: dit kan in groepen en programma’s die door vakorganisaties en businesscoaches opgericht worden. Wat ook erg goed werkt, is om zelf een mastermind-groep op te richten. Met een kleine groep andere ondernemers (3-5 is ideaal) spreek je af om regelmatig te ‘sparren’ over jullie twijfels, keuzes en plannen. Hoe gestructureerder die mastermindgesprekken, hoe meer resultaat elke deelnemer uit deze contacten haalt.
- Met een coach: een coach helpt je om helder te zien, om je bewust te worden van je mogelijkheden. Omdat een goede coach een investering is, zal je ook zelf gemotiveerd zijn om je investering te laten renderen.
- Kies
Als je het moeilijk vindt om met je hoofd een keuze te maken, doe het dan met je hart.
Waar voel jij je het meest toe aangetrokken? Waar word je het meest blij van? Kies dat.
Vertelt ook je hart je niet wat je moet doen? Laat dan ienemienemutte zijn werk doen. Kiezen is altijd beter dan niet kiezen.
Ga daarna met volle energie verder op deze ingeslagen weg, en vergeet 6 en 7 niet.
- Evalueer de resultaten
Je bekijkt wat je er in gestopt hebt, wat het jou heeft opgeleverd en hoe de toekomst er uit ziet.
Zijn er kleine dingen die niet lopen zoals je wil? Stuur ze bij.
Loopt het geheel niet naar wens? Als je al een tijd volgehouden hebt, is het misschien tijd voor een grondige evaluatie en zelfs radicale nieuwe keuze.
Daarom ben je ook ondernemer geworden: om zelf je koers te bepalen.
- Heb nooit spijt maar zie het als een leerproces
Uit elk project dat fout loopt, kan je leren voor een volgende keer.
De meest succesvolle ondernemers slagen niet van de eerste keer, maar leren uit hun fouten en passen die kennis toe in hun volgend project.
Wees er zeker van dat je op om het even welk moment, de juiste keuze gemaakt hebt. Het is atijd een keuze waar je uit leert, of ze nu wel of niet succes oplevert.
Tot slot
Twijfel hoort bij ondernemen. Geef het de plaats die het verdient, leer er uit en kies zonder spijt. Op die manier maak je van twijfels scharniermomenten waar jij en je bedrijf door groeien.
Warme groet, Ilse Van Eetvelde
Geef jouw reactie:
Welk type ben jij?
Krijg meteen antwoord.
Beantwoord 18 vragen in slechts 2 minuten.
Krijg direct je resultaat en GRATIS waardevolle tips.
Tips als deze in je mailbox?
Ik deel mijn inzichten graag met jou. Ontvang de Coach Jan Magazine.
Spreekt dit jou aan?
Of je nu je bestemming zoekt, obstakels wil overwinnen of jezelf wil overtreffen, ik sta voor jou klaar.
Bel +32 477 98 37 37 of contacteer mij.
0 berichten
Laat een reactie achter